MONUMENTEN EN GEDENKTEKENS IN NOORD-BRABANT

MONUMENTEN ELDERS IN BRABANT

BAARLE NASSAU                                                        KIRLIN MONUMENT

Foto: A. van Roosendaal                                    Plaats: Hoogstraatse baan, weg naar Castelré

Op 18 september 1944 overleed de 24 - jarige Amerikaan William Kirlin. Hij was de radio-operator van de B-24 Liberator "Baggy Maggy ", die neerkwam bij Castelré, een kerkdorp bij Baarle Nassau.

De bommenwerper, behorend tot de 93ste Bomber Group, was tijdens een bevoorradings­vlucht naar Groesbeek door luchtafweergeschut geraakt. Een aantal bemanningsleden, waaronder de piloten, raakten daarbij gewond. Co-Pilot Richard Scott was als enige nog in staat het vliegtuig te besturen. Hij probeerde het toestel nog in de lucht te houden, maar in de buurt van Baarle Nassau was een noodlanding onvermijdelijk. William Kirlin raakte bekneld onder een geschutskoepel en overleed ter plekke. De overige bemanningsleden werden gevangen genomen.

DEN DUNGEN                                           SILENT WINGS

Ontwerp: Jos Korsten        Plaats: Litserstraat, nabij zorgcentrum De Donk

Het monument Silent Wings vertelt vooral het verhaal van de zweefvliegtuigen. Duizenden mannen kwamen in deze kwetsbare "stille vleugels" midden in vijandelijk gebied neer. Behalve op de geplande plaatsen, kwam een aantal zweefvliegtuigen verkeerd terecht. Ze waren uit de koers, raakten los van het trekvliegtuig of werden aangeschoten. De inzitten­den hiervan werden vaak met gevaar voor eigen leven verborgen gehouden voor de Duitsers. Dit gebeurde ook in Den Dungen, waar 10 inzittenden van een Amerikaanse en een Engelse glider zes weken ondergedoken zaten.

Silent Wings staat in Den Dungen, omdat de driehoek Den Dungen – Vught - Den Bosch een richtpunt was - codenaam Ellis - voor alle vliegtuigen. Van hieruit werden de diverse lan­dingsplaatsen aangevlogen.

ELSHOUT                                                         ONDERDUIK MONUMENT

Initiatief: P. Pouwels 1994                                    Plaats: in het centrum tegenover de kerk

Tegenover de kerk in Elshout staat een gedenksteen met de volgende tekst:

"In het klooster, dat op deze plaats heeft gestaan, zijn 47 mannen van het geallieerde luchtlandingsleger onder de ogen van de Duitse bezetters verborgen gehouden door inwoners van Elshout en Drunen "

De 47 mannen waren 32 Engelsen en 15 Amerikanen, die op 17 en 18 september als piloten en inzittenden van drie gliders neerkwamen bij Loon op Zand en Drunen. Ze konden onder­duiken in het voormalige Norbertusklooster. Op 21 oktober werden ze vanwege ontdek­kingsgevaar overgebracht naar een schuilplaats op de Campinaheide bij Boxtel, waar al 48 Amerikanen zaten. Op 24 oktober bevrijdde deze groep onderduikers Boxtel, één dag voor de komst van de 51ste Highland Divisie. Zo werd Boxtel 'tweemaal' bevrijd.

UDENHOUT                                                                          VELDKAPEL

Plaats: Schoorstraat, richting Drunense duinen

Op 18 september 1996 werd in Udenhout een plaquette aangebracht in de veldkapel aan de Schoorstraat, een weg die van Udenhout naar de Drunense duinen leidt. De plaquette ver­meldt de namen van de negen omgekomen bemanningsleden van B-24 Liberator bommen­werper, die op 18 september 1944 neerstortte nabij Udenhout in ’t Winkel - Kerkdorp Biezenmortel.

Deze B-24 maakte deel uit van de 49ste Bomber Group van de 8e Amerikaanse Luchtmacht. Het vliegtuig keerde terug van een bevoorradingsvlucht naar Son en werd boven Oisterwijk aangeschoten. Slechts één bemanningslid overleefde de crash.

De gedenkplaat werd onthuld door de broer van de omgekomen 1e piloot Capt. James K. Hunter.

KEENT                              AIRSTRIP B – 82 GRAVE

In maart 1944 werd door de Duitsers in de oude Maasbedding bij Keent een hulpvliegveld aan­gelegd. Het werd echter door hen nooit gebruikt. Wel door de geal­lieerden. Al op 17 september werd het vliegveld ontdekt door militairen van de 82ste Airborne Divisie. Door onduidelijke rede­nen duurde het tot 26 september voordat het gebruikt werd. Op die dag landden er 209 C-47 Skytrains van de 52ste Wing van het Negende U.S. Troop Carrier Command met manschappen en voorraden voor de Amerikanen in de Corridor en voor het Tweede Britse leger.

In de weken daarna werd het drassige vliegveld gebruikt door jachtvliegtuigen van de 2de Tactical Airforce.

Ontwerp: Albert Sanders

Plaats: dijkweg Ravenstein - Grave